61/2003
(X.27.)ESZCSM rendelet a várólistáról
A várólista alapján
nyújtható egészségügyi ellátások szabályai
Egyes egészségügyi
szolgáltatások nyújtására – különösen a transzplantációs műtétek
elvégzésére – természetüknél fogva csak bizonytalan időpontban kerülhet
sor. Amennyiben lehetővé válik a beavatkozás elvégzése (pl. megfelelő
donor jelentkezik), a várólista határozza meg, hogy melyik betegen lehet a
szükséges műtétet végrehajtani. A kizárólag előzetes betegbesorolás
(várólista) alapján nyújtható egészségügyi ellátások szabályait a 61/2003. (X.
27.) ESzCsM rendelet állapítja meg [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend.].
1. A várólista lényege, tartalma
A szív-, a máj-, a tüdő-, a veseátültetés, valamint a kombinált vese- és
hasnyálmirigy-átültetés, illetve a hemopoetikus őssejt-átültetés sorrendje
előzetes betegbesorolás útján meghatározó jegyzék - az úgynevezett
várólista – alapján történik [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 1. sz. melléklet;
61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 1. § (2) bek.].
A szerv, illetve vérsejtképző őssejt átültetésére váró betegek
listáját transzplantációs várólistának nevezik. Egy másik, az intézményi
várólista hivatott a felsorolt transzplantációkon kívüli műtétek, nagy
értékű eszközök (protézisek, implantátumok) és a pozitron emissziós
tomográfia (PET) nyilvántartására [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 2. § (1) bek.
a)-b) pont].
A beteg személyazonosító és az átültetés szempontjából lényeges egészségügyi
adatait tartalmazó transzplantációs várólistákat a Nemzeti Transzplantációs Várólista
Bizottságok vezetik. Jelen esetben egészségügyi adat az érintett testi, értelmi
és lelki állapotára, kóros szenvedélyére, valamint a megbetegedés, illetve az
elhalálozás körülményeire, a halál okára vonatkozó, általa vagy róla más
személy által közölt, illetve az egészségügyi ellátóhálózat által észlelt,
vizsgált, mért, leképzett vagy származtatott adat; továbbá az
előzőekkel kapcsolatba hozható, az azokat befolyásoló mindennemű
adat (pl. magatartás, környezet, foglalkozás). Személyazonosító adat a családi
és utónév, a leánykori név, a nem, a születési hely és idő, az anya
leánykori családi és utóneve, a lakóhely, a tartózkodási hely, a
társadalombiztosítási azonosító jel együttesen vagy ezek közül bármelyik,
amennyiben alkalmas vagy alkalmas lehet az érintett azonosítására [61/2003. (X.
27.) ESzCsM rend. 2. § (1) bek. c) pont; 1997. évi XLVII. tv. 3. § a)-b) pont].
A nyilvántartásból kiderül még az is, hogy a beteg milyen indok alapján került
a várólistára, az egészségi állapota, illetve tartalmazza a transzplantációval
kapcsolatos adatainak változását is [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 4. § (1)
bek.].
2. A várólisták vezetésének szabályai
2.1. A transzplantációs várólisták vezetésének szabályai
A transzplantációs várólistára kerülést a beteg - külön jogszabályban kijelölt
egészségügyi szolgáltatónál elvégzett - alkalmassági vizsgálata előzi meg
[61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 5. § (2) bek.]. A beteget a vizsgálatról
megfelelően tájékozatni kell, illetve be kell szerezni a hozzájárulását. A
vizsgálatnak az illetékes Nemzeti Transzplantációs Várólista Bizottságnál
történő kezdeményezésére elsődlegesen a beteg adott betegségével,
illetve egészségi állapotával kapcsolatos vizsgálati és terápiás tervet
meghatározó kezelőorvos, továbbá a terápiás terv keretében beavatkozásokat
végző orvos, vagy azok orvosok jogosultak, akik a beteg gyógykezeléséért
felelősséggel tartoznak [1997. évi CLIV. tv. 3. § b) pont; 61/2003. (X.
27.) ESzCsM rend. 5. § (1) bek.]. Amennyiben a kezelőorvos a transzplantációra
való alkalmasság kivizsgálását nem javasolja, a beteg kérheti más orvos
véleményét, illetve beszerezheti a javaslatát [1997. évi CLIV. tv. 8. § (3)
bek.; 61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 5. § (1) bek.]. A beteg akkor kerül
transzplantációs várólistára, ha a vizsgálatok alapján a transzplantációra
alkalmasnak mutatkozik és az indokolt beavatkozás állapotjavulást vagy további
állapotromlásának megelőzését eredményezi [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend.
5. § (3) bek.]. A transzplantációra való alkalmasság kivizsgálásának indokoltságáról
az illetékes Nemzeti Transzplantációs Várólista Bizottság kizárólag szakmai
szabályok alapján dönthet [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 5. § (2) bek.].
A beteg várólistára történő felvétele nélkül a beavatkozás nem
végezhető el, így sürgős szükség esetén a beavatkozást végző
szakorvos haladéktalanul intézkedik arról, hogy az érintett beteg várólistára
kerüljön [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 8. § (2) bek.]. A transzplantációs
várólistán a sorrendiség kialakításában, az arról való kiválasztásban a betegek
között csak szakmai szempontok alapján lehet különbséget tenni [61/2003. (X.
27.) ESzCsM rend. 6. § (1) bek.]. E szabály megsértése esetén az érintett
beteg, valamint hozzátartozója panasszal fordulhat a várólistát vezető
Nemzeti Transzplantációs Várólista Bizottság elnökéhez. Ha a panasz elintézését
a beteg bármely okból nem találja kielégítőnek, még egy fórumhoz, az
Országos Tisztifőorvosi Hivatalhoz folyamodhat, akik döntésük meghozatala
előtt kikérik az Egészségügyi Tudományos Tanács Tudományos és
Kutatásetikai Bizottsága véleményét [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 6. §
(2)-(3) bek.].
A várólistára vonatkozó előírások szigorú betartását segíti elő az a
rendelkezés is, miszerint az adott szerv transzplantációjához műtétre
berendelt beteg kiválasztásának okát a beavatkozást végző szakorvos
indokolni köteles, amelyről értesíti az illetékes Nemzeti Transzplantációs
Várólista Bizottságot [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 8. § (3) bek.].
2.2. Az intézményi várólisták vezetésének szabályai
Az intézményi várólistát az adott ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónál
működő Nemzeti Transzplantációs Várólista Bizottság vezeti. Az
intézményi várólista a beteg személyazonosító és az ellátás szempontjából
lényeges egészségügyi adatait, a várólistára történő felkerülés indokait
tartalmazza. A várólista az egészségügyi dokumentáció részét képezi, azonban a
betegek az egészségügyi dokumentáció megismeréséhez fűződő joguk
gyakorlása során csak saját adataikat tekintheti meg [61/2003. (X. 27.) ESzCsM
rend. 16. § (1)-(3) bek.].
A transzplantációs várólistához hasonlóan, az intézményi várólistára kerülést
is - a beteg megfelelő tájékoztatáson alapuló beleegyezése után - a beteg
kezelőorvosa kezdeményezi [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 17. § (1) bek.].
Az intézményi várólistán szereplő betegeket az ellátás szakmai
indokoltsága, várható eredménye alapján kialakított sorrend szerint kell
ellátásban részesíteni. Amennyiben a betegek között szakmai szempontok alapján
nem lehet különbséget tenni, őket a várólistára való felkerülésük
sorrendjében kell ellátni [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 17. § (3) bek.]. A
pozitron emissziós tomográfia (PET) diagnosztikai eljárás csak azokon a
betegeken végezhető, akik szerepelnek a várólistán [61/2003. (X. 27.)
ESzCsM rend. 18. § (1) bek.].
3.Várólistát vezető szervezetekre vonatkozó speciális szabályok
A szív, máj és tüdő transzplantációs várólistákat Nemzeti Transzplantációs
Várólista Bizottság az általános kötelezettségén túl ellátja a
transzplantációra váró betegek adatainak vezetésével, a várólistára felkerült,
de transzplantációra végleg alkalmatlanná vált betegek adatainak kezelésével, a
szervátültetés elvégzését követően a várólistához viszonyított
betegkiválasztási sorrend jóváhagyásával és ellenőrzésével - ideértve a
sürgősséggel elvégzett beavatkozást is -, a szervriadók donor
alkalmasságának figyelemmel kísérésével kapcsolatos feladatokat [61/2003. (X.
27.) ESzCsM rend. 10. § (2) bek.].
A vese, valamint a kombinált vese- és hasnyálmirigy transzplantációs várólista
vezetését az Országos Gyógyintézeti Központ immungenetikai laboratóriuma végzi.
A várólistára vételnek és vesetranszplantáció elvégzésének nem feltétele a
megelőző dialíziskezelés [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 11. § (1),
(3) bek.].
A hemopoetikus őssejt transzplantációs várólistát a 18 éven felüliek
esetében a Nemzeti Hemopoetikus Őssejt Felnőtt Transzplantációs
Bizottság, a 18 éven aluliak esetében a Nemzeti Hemopoetikus Őssejt
Gyermek Transzplantációs Bizottság vezet [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 14. §
(1) bek.]. A hemopoetikus őssejt átültetése esetében a várólista
együttesen tartalmazza a szöveti antigénekben azonos donorral bíró vagy az
autológ transzplantációnak szakmailag megfelelő recipiens és az átültetés
céljából történő szövetkivételre és -beültetésre jogosult egészségügyi
szolgáltató megnevezését. A Hemopoetikus Őssejt Transzplantációs
Bizottságok feladata a bizottságokhoz tartozó transzplantációra váró betegek
adatainak vezetése, az országos várólista átláthatóságának ellenőrzése, a
transzplantációk országos helyzetének elemzése, a várólistáról átmenetileg vagy
végleg lekerült betegek adatainak egyeztetése, a transzplantációt végző
egészségügyi szolgáltatók munkájának segítése és ellenőrzése. A
Hemopoetikus Őssejt Transzplantációs Bizottságok engedélyezik a családi
donorral nem rendelkező betegek részére az idegen donorkerestetést és
megfelelő donor esetén a transzplantációt [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend.
14. § (1), (3)-(4) bek.].
4. A várólistákkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek
Ki kell emelnünk, hogy a várólistára való felkerülésben, a sorrendiség
kialakításában, az arról való kiválasztásban a betegek között csak a 61/2003.
(X. 27.) ESsCsM rendeletben foglaltak, illetve a szakmai kollégiumok által
kialakított szempontok alapján lehet különbséget tenni. A Nemzeti
Transzplantációs Várólista Bizottságok az egyes ellátások szerinti szakmai
kollégiumok, a Magyar Transzplantációs Társaság, valamint a vesetranszplantáció
vonatkozásban a Magyar Nefrológiai Társaság bevonásával meghatározzák az adott
szerv beültetésének szakmai szabályait. A szakmai szabály tartalmazza a) a
transzplantációra való alkalmasság szempontjait, b) a beavatkozás javallatait
és ellenjavallatait, c) a transzplantációs várólistáról való kiválasztás
(allokáció) menetét, valamint d) a transzplantációs várólistáról való lekerülés
szakmai feltételeit. A szakmai szabályokat az egészségügyi, szociális és
családügyi miniszter közleményként teszi közzé a minisztérium hivatalos
lapjában, az Egészségügyi Közlönyben [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 7. §
(4)-(6) bek.].
A betegek között minden más szempont szerinti különbségtétel tilos [61/2003.
(X. 27.) ESzCsM rend. 6. § (1) bek.].
Az érintett beteg, valamint hozzátartozója panasszal fordulhat a várólistát
vezető bizottság elnökéhez, ha úgy gondolja, hogy az egészségügyi
intézmény a betegek közötti különbségtétel, illetve a várólisták vezetésének
szabályait megszegte. Amennyiben a bizottság a jogsértést megállapítja,
haladéktalanul intézkedik a jogsértő állapot megszüntetése érdekében, szükség
esetén etikai és a felelősség megállapítására irányuló eljárást
kezdeményez [61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 6. § (2), (5) bek.].
Ha a várólistát vezető bizottság a benyújtott panasz alapján nem
intézkedik, vagy a panaszos a bizottság döntését, illetőleg intézkedését –
ide értve a transzplantációra való alkalmasság kivizsgálásával, valamint az
alkalmasság megállapításával kapcsolatos döntést is - nem fogadja el, úgy a
panaszos igényével, az Országos Tisztifőorvosi Hivataltól kérheti a
Nemzeti Transzplantációs Várólista Bizottság döntésének felülvizsgálatát. Az
Országos Tisztifőorvosi Hivatal döntése előtt kikéri az Egészségügyi
Tudományos Tanács Tudományos és Kutatásetikai Bizottsága véleményét. A vese,
valamint kombinált vese- és hasnyálmirigy transzplantáció esetén a betegek a
Tisztifőorvosi Hivatal megkeresését megelőzően a Nemzeti
Transzplantációs Bizottság elnökéhez is fordulhatnak [61/2003. (X. 27.) ESzCsM
rend. 6. § (3) bek.; 61/2003. (X. 27.) ESzCsM rend. 11. § (2) bek.].
Az etikai bizottság a kezdeményezéstől számított 30 napon belül állást
foglal az eléje terjesztett ügyben. Ezt a határidőt az elnök egy ízben,
legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja. Az ügyek elbírálása során az etikai
bizottság az érintett személyeket meghallgatja, a vonatkozó iratokba - az
adatvédelmi szabályok keretei között - betekinthet, és szakértőt is
felkérhet. Az etikai bizottság állásfoglalásában javaslatot tesz a szükséges
intézkedésekre is, de olyan formában, hogy az üggyel kapcsolatos adatok nem
szerepelhetnek személyazonosításra alkalmas módon [14/1998. (XII. 11.) EüM
rend. 7. § (1)-(4) bek.].
Az állásfoglalást meg kell küldeni az intézkedést kezdeményezőnek, az
érintett feleknek, valamint - más egészségügyi intézmény érintettsége esetén -
az érintett egészségügyi intézménynek. Az állásfoglalást a helyben szokásos
módon közzé kell tenni. Ha az etikai bizottság eljárása keretében megállapítja,
hogy az ügyben hatósági intézkedésre vagy kamarai eljárásra van szükség,
megkeresi az illetékes hatóságot, illetve kamarát a szükséges intézkedések
megtétele érdekében [14/1998. (XII. 11.) EüM rend. 7. § (5)-(7) bek.].